Lennyinsouthafrica.reismee.nl

Alweer bijna op de helft van mijn reis! :)

Hellooooo

Smile

Daar is weer een blog!!
Smile
Het is een hele lange blog geworden. Hij is lang, omdat ik aardig wat mee gemaakt had op mijn project
Wink
2 weken terug heb ik ook een blog geplaatst, maar die is niet op mijn Facebook terecht gekomen, dus als je die nog wilt lezen kan je hem terug vinden bij verhalen
Smile

Veel leesplezier!!


21 februari
Vanmorgen ben ik met de andere meiden uit mijn vorige gastgezin mee gegaan naar hun project. Daar gingen kinderen dansen en er waren activiteiten te doen en ik heb een Afrikaanse boerewors gegeten.. Mmm, was echt wel lekker!
Daarna zijn we naar een museum geweest (District Six). Dit was een museum over de Apartheid en over de townships. Het museum kwam in 1994 tot stand. Het museum werd opgericht ter nagedachtenis aan de gedwongen verhuizing van 60.000 inwoners van verschillende rassen in District Six tijden het apartheidsregime in de jaren ’70. De vloer van het museum is bedekt met een grote plattegrond van de wijk met handgeschreven notities van de voormalige inwoners die daarop aangeven waar hun huizen stonden.
Na het museum hadden wij nog wat tijd over en zijn we over Greenmarket Square gelopen (Afrikaans marktje met allemaal souvenirs).
’s Avonds wilde ik skypen met me familie thuis, maar de elektriciteit vloog er precies uit. Toch hebben we nog geskypt en ik hield een kaars onder mijn gezicht

Wink
. De elektriciteit vliegt er regelmatig uit doordat er gebrek is aan stroom. Eskom zet soms voor enkele uren de elektriciteit uit in wijken, steden of zelfs hele regio’s. Dit om te voorkomen dat het net er volledig mee ophoudt. De oorzaak van de stroomtekorten zijn verouderde voorzieningen en een gebrek aan investeringen in energieopwekking.

22 februari
Vanmorgen ben ik naar de kerk geweest. Ik vroeg gisteren aan mijn hostmom naar welke kerk ik het beste heen kon gaan en toen zei ze dat ik met haar zus mee kon gaan. Zij heeft haar gevraagd en dat was mogelijk. Het was een kerk in Cape Town in het District Six gedeelte. Deze morgen was er Heilig Avondmaal en iedereen die zich geroepen voelt mocht naar voren. Ik vond het heel wat en heel spannend allemaal. Het was een katholieke kerk.
Na de kerkdienst hebben we koffie gedronken in een zaaltje en nagekletst. Daarna zijn we naar huis gegaan.

24 februari
Vandaag begon de dag heel normaal, de ochtend was ook prima op mijn project, maar na mijn lunchbreak zag het er toch even anders uit. De kinderen moesten echt stil zijn en op de grond blijven zitten. Van ongeveer 60 kinderen bij elkaar kan je dat niet verwachten. Ze werden om de havenklap geslagen met een latje, op hun rug, blote armen of benen.. Op gegeven moment kon ik het niet meer aanzien en liep ik weg met een traan in me oog, de teacher keek me aan en ik draaide mijn hoofd om. Eerder is dit wel een gebeurd en toen hebben we gevraagd wat de reden was. Veel kinderen worden van huis uit opgevoed met geslagen worden, zodra ze iets fout doen weten ze dat ze geslagen worden. Je kan je mond wijd opentrekken, maar de meeste kinderen luisteren hier niet naar. Ik zal zelf noooooit maar dan ook nooooit dat latje pakken en de kinderen slaan, ook niet met de hand. Ik krijg het wel opgelost op een andere manier.

26 februari
Vandaag de dag om onze auto op te halen voor een weekend vol leuke dingen! Maar dat liep toch even anders.. Vanmorgen werd ik wakker met een rare maag, ik heb nog wel gegeten en ik ben naar mijn project gegaan, maar na een uur trok mijn maag het niet meer en moest ik overgeven, tot 2 keer toe en toen ben ik naar huis gebracht. Ik zag gelijk heel mijn toffe weekend in duigen vallen. Ik de meiden een berichtje gestuurd en die zijn ’s middags naar Cape Town gegaan om te vragen of het mogelijk was om de boeking voor een auto naar volgende week te zetten. Dit was geen enkel probleem en nu gaan onze plannen niet dit weekend door, maar volgend weekend

Smile
.

28 februari
Ik ben vandaag zo goed als de oude weer. Na het ontbijt nog wel een lichtelijk rare maag, maar we zijn er wel tussen uit gegaan. ’s Ochtends even wat spulletjes gekocht in Cape Town en daarna heerlijk naar de beach gegaan. Prima dagje dus

Smile

29 februari
Vanmorgen om 7 uur de wekker. Townshiptour!! Voor de mensen die niet weten, waar ik erg versteld van sta die niet weten wat een township is, maar dat is een krottenwijk…

Wink

Om 8 uur was onze pickup. Eerst zijn we door District Six gereden. (Vorige week was ik in het museum over District Six
Wink
) Daarna naar de eerste township geweest in Langa. Eerst een stukje met de auto en toen naar een kerk geweest. Het was een Gospel Church en ze zongen en praatten alleen in Xhosa. Er was op het diascherm ook de Engelse vertaling te zien, dus ik kon wel lezen wat ze zongen. Was erg bijzonder om te zien hoe deze mensen geloven, so happy en blij!!
Smile
daarna hebben we een uur door een stukje township gelopen. Heel indrukwekkend, bijzonder en soms echt schokkend om te zien hoe de mensen daar leven!! Vaak kwamen de kinderen zonder dat ze je kennen op je afgerend en geven je een dikke knuffel of pakken je hand, willen je haar voelen. Naja aan mijn haar valt niet veel te voelen, omdat het mijn eigen haar niet is, maar ook daar kreeg ik veel leuke reacties op
Smile
We hebben een kijkje genomen in een soort hostel. Dit was heel oud en vies. Op een slaapkamer staan 3 bedden, een kookfornuis en een kast.
Opgegeven moment liepen we de hoek om en daar stonden gelijk grote luxe huizen, beveiligt en alles en een stukje verder op stonden weer townships.. Ik kan niet vatten dat rijk en arm zóóó dicht bij elkaar ligt, gewoon om de hoek… Veel kinderen van mijn project komen van deze township.
Na een uur gelopen te hebben zijn we weer in de auto gestapt en nog een stukje gereden. We reden door een straat heen waar ze op vrijdag, zaterdag en zondag heel de dag door Braaien (barbecueën). Er lagen complete hoofden van schapen en andere dieren, blèèehhhh…
Na de township in Langa zijn we nog naar een andere geweest in Gugulethu. Ook dit was weer schokkend om te zien. Hier zijn we niet uit de auto geweest en alleen door heen gereden.

3 maart
Vandaag geven ze 39 graden op!!!!!
De dag begon lekker, maar na 09.00 was dit toch even anders. Natalie en ik moesten op de kinderen letten, 52 kinderen, want de teachers zouden de keuken gaan schoonmaken… Oké, prima, wij letten wel op de kinderen. Veel kinderen van townships en die luisteren gewoon echt niet… Eerst buiten gespeeld tot 10.30 en daarna naar binnen gegaan en de handen en gezichten gewassen van de kinderen. Het werd veel te warm buiten. (ze gaven 39 graden op zonder wind…)
Maar helaas liep dit heel anders, wij liepen tijdens het buiten spelen af en toe naar binnen, omdat er een kindje dorst had of gevallen was. Ze zaten gewoon de hele tijd te kletsen en te roken in de keuken… Natalie heeft er wat van gezegd, maar het boeiden ze helemaal niets. Wij waren wel beetje gefrustreerd. Tijdens het buiten spelen kwam ook niet een teacher aan ons vragen hoe het ging of iets, tijdens het handen en gezichten wassen ook niet, nee die hadden het te druk met kletsen en roken… Daarna hebben we de kinderen aan het kleuren gezet en of spelen. Wij raakten steeds meer gefrustreerd, want er gebeurde gewoon echt niet wat er gebeuren moest. Op gegeven moment zette de teacher de TV aan en ging rugby kijken met chips zittend op de tafel…..!!!! Ik zat met de kinderen op de grond, maar dit was even de bom en liep naar Natalie en ging bij die kinderen aan tafel zitten, want die zaten te kleuren. Rond 12.00 moesten we opruimen en moest er een snelle plasronde plaats vinden, want het eten was klaar. Na het eten zijn wij weg gelopen en hebben we onze lunchbreak gehouden. Flink gefrustreerd liepen we weg in de hoop dat ze het door hadden. Tijdens onze lunchbreak hebben we het er over gehad en we weten niet goed hoe we dit tegen de teachers moeten gaan zeggen. Elke dag is het zo dat de teachers heen en weer lopen en niets doen met de kinderen, maar vandaag hadden ze plannen, oke prima wij letten op de kinderen, geen probleem, maar wij gaan niet letten op de kinderen als ze hun plan niet uitvoeren!! Hopen dat het morgen beter is, anders moeten we er gezamenlijk echt over de situatie gepraat worden… Sowieso moet er over de situatie gepraat worden, maar nu is de frustratie te hoog.
Tijdens onze lunchbreak keken we hoe veel graden het was, gewoon 42 graden en geen wind!! Het leek wel een sauna!
Gelukkig koelde het ’s avonds lekker af en hopelijk is het morgen wat beter.

4 maart
Motregen en hooguit 23 graden vandaag! Bizar dat het zoveel kan schelen, gewoon 20 graden verschil in 1 dag!
Vandaag ging de dag verder waar het gisteren gebleven was… Ik heb er wat van gezegd, ik was zo gefrustreerd! Ze reageerden er niet echt op en gingen achter me rug om Afrikaans praten. Het deed ze wel wat, want de teacher op mijn groep ging op de groep zitten en de andere teacher van de groep naast mij ging wat doen achter haar bureau, helaas was dit voor 10 minuten… Maaaaar, ze pakten de mop en schoonmaakdoekjes en gingen van alles schoonmaken. Gisterenavond is er een man geweest en heeft alles in de keuken bespoten, want er zaten heel veel kakkerlakken… Heel de keuken en de gang hebben ze schoongemaakt vanmorgen. Dus het was soort van wel weer goed, maar ze negeerden mij wel. Prima hoor, ik zit er niet mee, ik heb mijn woordje gedaan en was er wel trots op. Er moest gewoon echt wat van gezegd worden, dit kon niet langer. Ik doe dit vrijwillig en de teachers krijgen betaald om te roken?? Ik dacht het niet… Ik ging voor mijn lunchbreak naar huis en zei: Byebye, see you later! En ze zeiden ‘bye’ terug op een niet al te vrolijke toon, maar het is goed voor mij. Ik heb er wat van gezegd

Wink
normaal zeggen ze, byebye my love, of byebye sweetheart, zulke dingen. Terug van lunchbreak en ik zei: ‘Goodafternoon!’ Ze zeiden gewoon niets. Ze hebben de hele dag niet tegen mij gepraat en niet aangekeken. Ze voelden zich flink aangesproken doordat ik iets heb gezegd over hun werken.

5 maart
Vanmorgen op mijn werk deden ze gelukkig weer normaal tegen mij.
In de middag was de bedoeling om de auto op te gaan halen voor het weekend. Maar helaas niet vandaag… Alweer niet helaas… 1 meisje is vanaf woensdag al flink grieperig, nu hebben we het een dag uitgesteld en hopelijk voelt ze zich morgen beter, zodat we toch nog weg kunnen. Als ze zich niet beter voelt gaat het helaas niet door… Maar mijn plan is wel om sowieso nog te gaan deze komende 2 maanden!!

Smile

6 maart
Helaas geen trip en safari voor mij… Dat meisje is nog steeds ziek en goed ziek. Gisterenavond is ze naar het ziekenhuis geweest, want het ging echt niet lekker. Vandaag voelde ze zich beter, maar ik vond het echt niet verstandig om te gaan. Erg jammer, want het was al gepland voor de 3e keer ;) dan maar andere plannen maken, komt vast goed!

Wink

Nu zijn jullie weer op de hoogte!

Smile

Een heel fijn weekend verder!!

XXX

Reacties

Reacties

Monique de Bruin

Wauw, Len, heel trots op jou! Je zult je vast niet heel fijn hebben gevoeld, met die rotsfeer op je werkplek. Maar je hebt wel mooi je zegje gedaan! Ik vind het super knap van je!
Vervelend al die griepjes daar, ver van huis. Gelukkig was je er snel weer bovenop...
Hou je taai!!

Rianne Wiersma

Leuk weer wat te lezen van je. Goed van je dat je bent weggelopen bijhet slaan van die kinderen. Ik zou er ook niet tegen kunnen. ...vreselijk ! De sfeer weer wat beter nadat je , heel stoer, je mond open hebt gedaan ?
Groetjes Rianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active